KERESÉS
2006. március 17. - április 2.

[ Foglaljon helyet ]

Video

Oktatási és Kulturális Minisztérium
Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium
Budapest Főváros
T-Mobile
RTL Klub
Budapest Film
Zenekari hangversenyek
Március 30.
Zeneakadémia, 19:30
Monleone: Parasztbecsület
Mascagni: Parasztbecsület
- hangversenyszerű előadás

Santuzza: Farkasréti Mária
Turiddu: Wendler Attila
Alfio: Káldi Kiss András
Mamma Nunzia / Mamma Lucia: Mester Viktória
Lola: Sáfár Orsolya
Vezényel: Pál Tamás
Közreműködik: A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Zenekara és Énekkara (karigazgató: Párkai István)
Pietro Mascagni: Parasztbecsület (Cavalleria rusticana) – hangversenyszerű előadás
1888-ban a Sonzogno Kiadó pályázatot írt ki egyfelvonásos opera írására. Mascagni (1863–1945) számára Giovanni Targioni-Tozzetti és Guido Menasci készített librettót. Irodalmi forrásuk Giovanni Verga egyik népszerű elbeszélése volt, melynek színpadi változata 1884-ben szép sikert aratott. A színmű címe már ekkor azonos volt a későbbi operáéval. A pályázat bírálóbizottsága döntése nyomán három opera került a közönség elé, s végül – elsöprő fölénnyel – Mascagni műve került ki győztesként. A római premier (1890. május 17.) óta a Parasztbecsületnek töretlen a népszerűsége, úgy tűnik, hogy a közönség nem tévedett. A nemzetközi sikerszériába korán bekapcsolódott a budapesti operaház is, 1890. december 26-án, Gustav Mahler vezényletével került színre.

Domenico Monleone: Parasztbecsület – hangversenyszerű előadás
1907. február 5-én Amszterdamban ismét bemutattak egy Parasztbecsület című operát, ennek szerzője Monleone (1875–1942) volt. A librettót testvére, Giovanni Leone írta. Mint 17 évvel korábban Mascagni, Monleone is a Sonzogno kiadó pályázatára küldte be operáját. A bírálóbizottság – feltehetőleg a témaazonosság miatt – nem díjazta a pályaművet. A holland premier viszont váratlanul nagy sikert aratott és még ugyanabban az évben műsorra tűzték Olaszországban (Torino) is, szintén nagy sikerrel. Mascagni operájának kiadója (maga Sonzono) annak idején rendkívül előnyös szerződés kötött az alkotókkal és a feldolgozás alapjául szolgáló novella szerzőjével. Úgy érezte, hogy a Monleone-testvérek sikere sérti üzleti érdekeit, így egy furcsa, de végül számára előnyösen végződő plágium-pert kezdeményezett. Kétes értékű győzelmének eredményeképpen Monleone műve (mivel az ítélet szerint jogosulatlanul dolgozta fel Verga novelláját) lekerült az operaszínpadokról. Mascagni egyébként igen jó véleménnyel volt a műről, egy alkalommal meg is jegyezte, hogy ő maga mindig is azt szorgalmazta, hogy a kiadó oldja fel a megzenésítésre vonatkozó tilalmat.
(A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetemmel közös rendezésben.)



Kamaraestek
Március 30.
Olasz Kultúrintézet, 19:30
Az Egri-Pertis Duó koncertje Pleyel duplazongorán
Dohnányi: Szimfonikus keringő, op. 39a/1
Mendelssohn: Dalok szöveg nélkül
Brahms: Változatok egy Haydn-témára, op. 56b
Mozart: Larghetto és allegro, K 6 Deest
Saint-Saëns: Variációk egy Beethoven-témára
Debussy: Lindaraja
Chasins: Parafrázis a Kék Duna-keringő témáira - magyarországi bemutató
A Pleyel duplazongora - eredeti nevén Pleyel Double Grand Piano - egy valódi hangszerkülönlegesség, melyből az egész világon mindössze néhány darab található. Eredetileg mintegy ötven példány készült a párizsi Pleyel-zongoragyárban - sajnos ezek legnagyobb része a két világháború viszontagságai között megsemmisült. A hangszertípust a 19. században fejlesztette ki a cég, az utolsó duplazongora 1930 körül hagyta el a gyárat.
A közel hatszáz kilós, két és fél méter hosszú hangszer két végén található a két billentyűsor. E konstrukció zsenialitása abban rejlik, hogy a két zongora ugyan egy testben van, de mindegyik saját húrrendszerrel, pedállal és mechanikával rendelkezik. (Pleyelék egy külön kapcsolóval még azt is lehetővé tették, hogy az egyik játékos - szükség esetén - a másik pedálját is működtethesse, ugyanez persze fordítva is funkcionál.) Ugyanakkor közös az öntvény, valamint a hangszer lényeges eleme, a rezonáns. Minden keletkező hang egy térben szólal meg, a felhangok dúsítják egymást, így jön létre a csodálatos, meleg, telt hangzás. A hangszer megtestesíti mindazt, amiért egy zongoraduó dolgozik: a szólamok egymásba olvadását, a közös hangot.
Az Egri-Pertis Duó pályájának meghatározó eseménye volt, hogy 1995-ben - csodával határos módon - fölbukkant egy eladó példány. Az 1904-ben készült hangszer a világégéseket Svájcban vészelte át, és 1996 óta a duó tulajdona. Nem csupán hangszerritkaság, hiszen kitűnő állapotának köszönhetően eredeti rendeltetésének is képes eleget tenni koncerttermekben. Így kerülhetett sor a hangszer bemutatására számos rangos fesztiválon. Ezek közül is kiemelkedett az Egri-Pertis Duó debütálása a Bécsi Ünnepi Heteken, a patinás Musikvereinban 2000 májusában.

Kamaraestek
Március 30.
Az MTA Roosevelt téri Díszterme, 19:30
Beethoven: C-dúr vonósnégyes, op. 59 No. 3
Bartók: II. vonósnégyes, Sz 67
Chausson: D-dúr versenymű hegedűre, zongorára és vonósnégyesre, op. 21
Közreműködik: Stuller Gyula / hegedű, Ricardo Castro / zongora
Ricardo Castro
Zongoraművész, Brazíliában született. 1993-ban, a verseny történetében első latin-amerikaiként, megnyerte a Leeds-i Nemzetközi Zongoraversenyt. Tanulmányait öt éves korában kezdte, tíz évesen már Haydn D-dúr zongoraversenyének szólistájaként lépett fel. Tanulmányait Európában fejezte be Maria Tipo és Dominique Merlet tanítványaként. 1984 óta él az „öreg kontinensen”. 1995-2000-ig a BMG Arte Nova Classics exkluzív művészeként számos lemezfelvételt készített Mozart, Liszt és de Falla műveiből. Nagy sikerrel mutatkozott be a Wigmore Hallban (1999/2000), Chopin szólókoncertjeivel fellépett Genfben, Bécsben és Sao Paoloban. Lelkes kritikai visszhangot keltett 5 CD-ből álló Chopin-sorozatával.
Rangos zenekarokkal (Birminghami Szimfonikus Zenekar, BBC Szimfonikusok, Academy of St.Martin-in-the-Fields, Royal Liverpool Philharmonic, Angol Kamarazenekar, Tonhalle Zenekar, Zürichi Kamarazenekar, Varsói Nemzeti Filharmonikusok, Salzburgi Mozarteum, Suisse Romande, Tokiói Filharmonikusok) és karmesterekkel (Sir Simon Rattle, Yakov Kreizberg, Leif Segerstam, Alexander Lazarev, Gilbert Varga, Markus Stenz, Kazimierz Kord és Libor Pesek) dolgozott együtt. A 2003/2004-es szezonban Maria João Pires-szel adott kétzongorás, négykezes koncerteket Franciaországban, Spanyolországban, Norvégiában, Svájcban, Németországban, Brazíliában, Olaszországban és Portugáliában. 2005 januárjában Schubert művekből álló CD-jüket megjelentette a Deutsche Grammophon. A duó 2005-ben több európai nagyvárosban lép fel, többek között Amszterdamban (Concertgebouw) és Párizsban (Théâtre du Champs-Elysées).


Operett - Musical
Március 30.
Budapesti Operettszínház, 19:00
Kálmán: A csárdáskirálynő



Crossover
Március 30.
Művészetek Palotája - Nemzeti Hangversenyterem, 19:30
Szimfonikus dzsesszkoncert
Szabados György: Kantáta férfikarra – ősbemutató
Paul Schoenfield: Four parables for piano & orchestra - magyarországi bemutató
George Gershwin: Egy amerikai Párizsban
Szentpáli Roland: Beatus vir - ősbemutató
Vezényel: Hollerung Gábor
Közreműködik: Budafoki Dohnányi Ernő Szimfonikus Zenekar, Oravecz György / zongora, Cecília Lloyd / ének, Rabi Bálint / rap, Honvéd Férfikar (karigazgató: Drucker Péter), Budapesti Akadémiai Kórustársaság (karigazgató: Balassa Ildikó), Cotton Club Singers
Szabados György a tavalyi év során írt a Honvéd Férfikar felkérésére egy művet férfikarra és big bandre, melyben kortárs zenei elemek jazz elemekkel ötvöződnek. A rendkívül igényes nagysikerű alkotást a szerző a zenekar kérésére új tételekkel bővíti ki, és a férfikar mellett egy női szólista bevonásával szimfonikus zenekarra meghangszereli.
Szentpáli Roland itthon és külföldön is nagy sikert aratott Magnificatja után újabb, a közönség körében várhatóan nagy népszerűséget kivívó új darabot komponál a Budafoki Dohnányi Zenekar, a Cotton Club Singers énekesei valamint a Budapesti Akadémiai Kórustársaság számára.
Magyarországon először hallhatja a közönség Paul Schoenfield Four Parables című művét. Az Amerikában és Nyugat-Európában hatalmas népszerűségnek örvendő komponista sajátos nyelvezete a jazzt, bluest és klezmert ötvözi kortárs zenei elemekkel. A négy képtelen történetre írt jazz zongoraverseny a 90-es évek kirobbanó sikerdarabja volt, Nyugat-Európa és Amerika számos koncerttermében szólaltatták meg.


| Budapesti Tavaszi Fesztivál | Budapesti Őszi Fesztivál | Nyár a Lánchídon |
| lap tetejére | kezdőlap | jegyrendelés | magunkról | írjon nekünk! |

wapon: http://wap.fesztivalvaros.hu/