KERESÉS

[ Foglaljon helyet ]

PROGRAMAJÁNLÓ

Oktatási és Kulturális Minisztérium
Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium
Budapest Főváros
T-Mobile
RTL Klub
Budapest Film
Március 18.
Nemzeti Hangversenyterem, 19:45
Rahmanyinov: Vocalise
Sibelius: d-moll hegedűverseny, op. 47
Beethoven: IV. (B-dúr) szimfónia
Vezényel: Fischer Iván
Közreműködik: Midori / hegedű
Midori
Az 1971-ben Oszakában született világhírű japán hegedűművész pályája 1982-ben kezdődött, amikor a közönség Zubin Mehtának a New York-i Filharmonikusok élén adott újévi koncertje szólistájaként először hallgatta az akkor 11 éves csodagyereket. Azóta a nemzetközi zenei élet egyik legnagyobb sztárja, aki szólistaként és kamarazenészként egyaránt ünnepelt vendég a legrangosabb zenekaroknál, hangversenysorozatokban és fesztiválokon. Az előző évadban fellépett többek között a New York-i és a Berlini Filharmonikusokkal, a Chicagói és a Londoni Szimfonikus Zenekarral, a Philadelphia-i Zenekarral, a BBC Szimfonikus Zenekarával, az Orchestre de Paris-val. Állandó partnerével, a zongorista Robert McDonalddal olyan fontos zenei központokban hangversenyezett, mint Bécs, London, New York, Madrid és Párizs. A Sony Classics exkluzív művésze: lemezei számtalan rangos díjat nyertek. Midori Bronislav Huberman egykori hangszerén, egy 1734-ben készült Guarnerius del Gesu hangszeren játszik.

Fischer Iván
1951-ben Budapesten született. Előbb zongorázni és hegedülni tanult, majd cselló- és zeneszerzés tanulmányokat folytatott Budapesten. Hans Swarowsky híres bécsi karmester-osztályában szerzett diplomát, majd két évig Nikolaus Harnoncourt asszisztenseként dolgozott.
Nemzetközi karrierje a Rupert Foundation 1976-os londoni karmesterversenyének megnyerésével indult. Jelentős nemzetközi sikerek után 1983-ban visszatért Magyarországra és Kocsis Zoltánnal közösen megalapította a Budapesti Fesztiválzenekart. Új, intenzív próbamódszereket vezetett be, nagy hangsúlyt fektetve a kamarazenére és az egyes zenekari tagok kreatív munkájára.
Vendégkarmesterként Fischer Iván rendszeresen vezényli a Berlini Filharmonikusokat, a Concertgebouw Zenekarát, a New York-i Filharmonikusokat, a Clevelandi Zenekart, az Orchestre de Paris-t, a Müncheni és az Izraeli Filharmonikusokat, az Orchestra of the Age of Enlightenment-t. Operakarmesterként Mozart-ciklust vezényelt a Bécsi Állami Operaházban, és több produkciót irányított Zürich, London, Párizs, Brüsszel, Stockholm és Budapest operaházaiban. Zeneigazgatója volt a brit Northern Sinfoniának és a Kent-i Operának, első vendégkarmestere a Cincinnati Szimfonikus Zenekarnak.
A 2000-2003. között a Lyoni Nemzeti Operaház zeneigazgatója volt, ezzel párhuzamosan mindvégig megtartotta zeneigazgatói posztját a Budapesti Fesztiválzenekarnál.
Bartók- és Liszt-felvételeit Gramophone-díjjal, Arany Diapason-díjjal, Telerama-díjjal, Arte, MUM és Erasmus-díjakkal tüntették ki.
Elnyerte a Magyar Köztársaság Elnökének Arany Emlékérmét, a nemzetközi kulturális kapcsolatok fejlesztéséért a Davosi Világgazdasági Fórum Kristály-díjjal tüntette ki.
http://www.bfz.hu/ http://www.midoriviolin.com/

Március 19.
Zeneakadémia, 19:30
Haydn-est:
C-dúr (Medve) szimfónia, Nr. 82
D-dúr zongoraverseny, Nr. 11
Krisztus hét szava a keresztfán - zenekari változat
Vezényel és zongorán közreműködik: Schiff András
Schiff András, zongoraművész
Budapesten született, 1953-ban. Zenei tanulmányait öt éves korában kezdte Vadász Erzsébet irányításával. A Liszt Ferenc Zeneakadémián Kadosa Pál, Kurtág György és Rados Ferenc növendéke volt, Londonban George Malcolm mellett tanult.
Schiff András a világ legnevesebb zenekaraival és karmestereivel dolgozott együtt, napjainkban többnyire szólistaként és karmesterként lép fel. 1999-ben alapította saját kamarazenekarát a Capella Andra Barca-t, mely nemzetközileg ismert szólistákból, kamaramuzsikusokból és barátokból áll. Azon kívül, hogy ezzel az együttessel rendszeresen dolgozik, minden évben koncertezik a Philharmonia zenekarral és az Európai Kamarazenekarral.
2000-ben, a Bach-évben számos szólókoncertet adott és elvezényelte a Máté-passiót. 2001-ben koncertszerű előadásban Mozart Cosi fan tutte című operáját adta elő Vicenzában és az Edinburgh-i Fesztiválon. A Philharmonia élén 2004 tavaszán Bach h-moll miséjét vezényelte Londonban, 2005 júniusában, ugyanitt Haydn Teremtését fogja dirigálni.
Művészi munkájának fontos részét képezik azok a szólóestek és koncertsorozatok, melyeken Bach, Haydn, Mozart, Beethoven, Schubert, Chopin, Schumann és Bartók kompozícióit játssza. 2004-ben kezdte el Beethoven valamennyi szonátájának előadását, a művek keletkezésének sorrendjében. A művekből lemezfelvételt is készít az ECM kiadónál, melyhez 1997 óta kötődik. Ennél a kiadónál rögzítette Janacek valamennyi zongoraművét, Schumann kompozíciókat és Bach Goldberg Variációit. Számos lemezt készített a megelőző években is, 1981-től 1994-ig a Deccának, 1994-től 1997-ig a Teldecnek.
Gyermek kora óta vonzódik a kamarazene játékhoz, 1989-től 1998-ig művészeti vezetője volt a Salzburghoz közeli minden évben megrendezésre kerülő egyhetes kamarazenei fesztiválnak a Musiktage Mondsee-nek. 1995-ben, a svájci Ittingenben , Heinz Holligerrel közösen fesztivált alapított, 1998-tól a Vicenzai Teatro Olimpicóban “Hommage to Palladio” címmel hirdet koncertsorozatokat. 2004 szeptemberében, Weimarban, felkérték egy új német fesztivál művészeti vezetésére.
Többek között olyan díjak birtokosa, mint a Bartók Díj (1991), a düsseldorfi Robert Schumann Társaság Claudio Arrau Emlékérme (1994), Kossuth Díj (1996), a koppenhágai Leonie Sonnings Zenei Díja (1994), Vicenza város Palladio Díja és a Brémai Zenei Díj különösen gazdag nemzetközi zenei tevékenységéért. 2001-től brit állampolgár.
Feleségével, Yuuko Shiokawa hegedűművésszel Firenzében és Londonban élnek.

CHAMBER ORCHESTRA OF EUROPE (Európai Kamarazenekar)
A sztárzenekart 1981-ben alapították. Az együttes munkájában tizenöt ország ötven muzsikusa vesz részt. Megalakulása óta a legnagyobb karmesterek irányították, neves szólisták sorát kísérték, több mint 200 lemezfelvételt készítettek, számos nemzetközi díjat nyertek. Különösen büszkék három Gramophone-díjukra (Az év felvétele): Beethoven összes szimfóniája Nikolaus Harnoncourt-tal, Schubert összes szimfóniája és Rossini “Viaggio a Reims” című vígoperája Claudio Abbadóval. A muzsikusok a zenekari munkával párhuzamosan szólistaként, rangos kamarazenekarok tagjaiként vagy tanárokként az európai zenei élet meghatározó személyiségei. A zenekar szoros együttműködésben dolgozik a frankfurti Alte Oper-rel, a grazi Styriarte Fesztivállal, a kölni Filharmóniával és a párizsi Cité de la Musique-kal. A zenekar teljes függetlenségre törekszik, semmilyen kormányzati vagy köztámogatásban nem részesül.
http://www.coeurope.org/

Március 19.
Nemzeti Hangversenyterem, 19:45
Rahmanyinov: Vocalise
Sibelius: Hegedűverseny
Beethoven: IV. szimfónia
Vezényel: Fischer Iván
Közreműködik: Midori / hegedű
Midori
Az 1971-ben Oszakában született világhírű japán hegedűművész pályája 1982-ben kezdődött, amikor a közönség Zubin Mehtának a New York-i Filharmonikusok élén adott újévi koncertje szólistájaként először hallgatta az akkor 11 éves csodagyereket. Azóta a nemzetközi zenei élet egyik legnagyobb sztárja, aki szólistaként és kamarazenészként egyaránt ünnepelt vendég a legrangosabb zenekaroknál, hangversenysorozatokban és fesztiválokon. Az előző évadban fellépett többek között a New York-i és a Berlini Filharmonikusokkal, a Chicagói és a Londoni Szimfonikus Zenekarral, a Philadelphia-i Zenekarral, a BBC Szimfonikus Zenekarával, az Orchestre de Paris-val. Állandó partnerével, a zongorista Robert McDonalddal olyan fontos zenei központokban hangversenyezett, mint Bécs, London, New York, Madrid és Párizs. A Sony Classics exkluzív művésze: lemezei számtalan rangos díjat nyertek. Midori Bronislav Huberman egykori hangszerén, egy 1734-ben készült Guarnerius del Gesu hangszeren játszik.

Fischer Iván
1951-ben Budapesten született. Előbb zongorázni és hegedülni tanult, majd cselló- és zeneszerzés tanulmányokat folytatott Budapesten. Hans Swarowsky híres bécsi karmester-osztályában szerzett diplomát, majd két évig Nikolaus Harnoncourt asszisztenseként dolgozott.
Nemzetközi karrierje a Rupert Foundation 1976-os londoni karmesterversenyének megnyerésével indult. Jelentős nemzetközi sikerek után 1983-ban visszatért Magyarországra és Kocsis Zoltánnal közösen megalapította a Budapesti Fesztiválzenekart. Új, intenzív próbamódszereket vezetett be, nagy hangsúlyt fektetve a kamarazenére és az egyes zenekari tagok kreatív munkájára.
Vendégkarmesterként Fischer Iván rendszeresen vezényli a Berlini Filharmonikusokat, a Concertgebouw Zenekarát, a New York-i Filharmonikusokat, a Clevelandi Zenekart, az Orchestre de Paris-t, a Müncheni és az Izraeli Filharmonikusokat, az Orchestra of the Age of Enlightenment-t. Operakarmesterként Mozart-ciklust vezényelt a Bécsi Állami Operaházban, és több produkciót irányított Zürich, London, Párizs, Brüsszel, Stockholm és Budapest operaházaiban. Zeneigazgatója volt a brit Northern Sinfoniának és a Kent-i Operának, első vendégkarmestere a Cincinnati Szimfonikus Zenekarnak.
A 2000-2003. között a Lyoni Nemzeti Operaház zeneigazgatója volt, ezzel párhuzamosan mindvégig megtartotta zeneigazgatói posztját a Budapesti Fesztiválzenekarnál.
Bartók- és Liszt-felvételeit Gramophone-díjjal, Arany Diapason-díjjal, Telerama-díjjal, Arte, MUM és Erasmus-díjakkal tüntették ki.
Elnyerte a Magyar Köztársaság Elnökének Arany Emlékérmét, a nemzetközi kulturális kapcsolatok fejlesztéséért a Davosi Világgazdasági Fórum Kristály-díjjal tüntette ki.
http://www.bfz.hu/ http://www.midoriviolin.com/

Március 21.
Magyar Állami Operaház, 19:30
Rahmanyinov: Rapszódia egy Paganini-témára
Rahmanyinov: II. (c-moll) zongoraverseny
Csajkovszkij: V. szimfónia
Vezényel: Rico Saccani
Közreműködik: Gyenyisz Macujev / zongora
http://www.bpo.hu/

Március 22.
Zeneakadémia, 19:30
Mozart: B-dúr divertimento, K 137
Weber: B-dúr klarinétötös, op. 34 - zenekari változat
Mozart: c-moll szerenád, K 388
Mozart: Kis éji zene, K 525
Vezényel: Bényi Tibor
Közreműködik: Berkes Kálmán / klarinét, Budapesti Fúvósegyüttes
A Salzburgi Fesztiválzenekart Bényi Tibor alapította 2001-ben. A Salzburgi Kamarazenei Akadémia hagyományaira alapozott együttes elsősorban Mozart és korának zenéjére specializálódott. A zenekar neves szólistákkal dolgozik együtt, de nagy hangsúlyt fektetnek fiatal tehetségek bemutatására is. A zenekart jelenleg is Bényi Tibor irányítja. Bényi csellótanulmányait a Liszt Ferenc Zeneakadémián végezte, 1991 óta él Salzburgban. Pályakezdésekor két alkalommal is első lett a Nemzetközi Csellóversenyen (1978, 1984). Rendszeresen zsűrizik nemzetközi csellóversenyeken, 1998 óta tart mesterkurzusokat Bolzanóban. Karmestere és szólistája a Salzburgi Mozart Kamarazenekarnak és művészeti igazgatója a Kamarazenei Akadémiának.

Március 23.
Olasz Kultúrintézet, 19:30
I. “Az 1700-as évek Itáliája”
Paisiello: C-dúr concerto csembalóra és zenekarra
Locatelli: D-dúr concerto hegedűre, vonóskarra és continuóra, op.3 Nr. 1 “L’arte del Violino”
II. “A természet mágiája”
Vivaldi: A négy évszak
Közreműködik: Balog Evelin, Madai Zsuzsanna / fuvola, Endrődy Sándor, Szűcs Attila / kürt
1952-ben 12 fiatal olasz muzsikus – legtöbbjük az Accademia di Santa Cecilia növendéke volt korábban – Rómában létrehozott egy hat hegedűsből, két mélyhegedűsből, két csellistából, egy nagybőgősből és egy csembalistából álló kamarazenekart, hogy felélesszék a 18. század olasz vonószenekari repertoárját.
Robert Sherman, a New York Times zenekritikusa így méltatta az együttest: „Az I Musici minden hasonló összeállítású együttes modelljévé vált. Karmester nélkül játszanak és mindegyik muzsikusuk egyben szólista is. Valamennyi előadásuk a spontaneitás valódi kifejeződése, ez a tizenkét igen tehetséges zenész bármelyik stílusban is muzsikál, mindig elementáris.” Különösen értékes hangszereken játszanak, a legrégebbi egy 1600-ból származó Paolo Maggini mélyhegedű, a „legifjabb” egy 1796-os Cremonában készült Ceruti-hegedű.
http://www.imusici.info/ (Az Olasz Kultúrintézet támogatásával. http://www.italcultbudapest.hu)

Március 24.
Nemzeti Hangversenyterem, 19:30
Kobayashi Ken-Ichiro: Passacaglia
Beethoven: IX. szimfónia
Vezényel: Kobayashi Ken-Ichiro
Karigazgató: Antal Mátyás
Közreműködik: Wiedemann Bernadett, Fekete Attila, Kovács István / ének
Kobayashi Ken-Ichiro
1940-ben született Japánban, karmesteri tanulmányait Watanabe Akeónál és Yamada Kazuónál folytatta a Tokiói Művészeti és Zenei Egyetemen. 1974-ben került be a nemzetközi zenei élet középpontjába, amikor első díjat nyert a Magyar Televízió I. Nemzetközi Karmesterversenyén. Sikere azóta is töretlen, a legnevesebb zenekarokat dirigálja Németországban, Ausztriában és Angliában. A Magyar Állami Hangversenyzenekar (ma Nemzeti Filharmonikus Zenekar) vezető karmestere 1987-től, örökös tiszteletbeli elnök-karnagya 1992-től. 1994-ben megkapta a Magyar Köztársaság egyik legmagasabb kitüntetését. Jelenleg a Japán Filharmonikusok vezető karmestere.
http://www.filharmonikusok.hu/

Március 25.
Zeneakadémia, 19:30
Moszkvai Virtuózok Kamarazenekar
Bach: c-moll kettősverseny hegedűre, oboára és zenekarra, BWV 1060
Alfred Schnittke: Szonáta hegedűre és kamarazenekarra
Csajkovszkij: Vonósszerenád
Művészeti vezető: Vlagyimir Szpivakov
Közreműködik: Vlagyimir Szpivakov / hegedű, Alekszej Utkin / oboa
A Moszkvai Virtuózok Kamarazenekart 1979-ben hívta életre Vlagyimir Szpivakov. Az együttesben Moszkva szimfonikus- és kamarazenekarainak legjobbjai, szólamvezetők, szólisták muzsikálnak együtt, valamennyien nemzetközi rangú előadóművészek. Az elmúlt 25 évben az együttes a világ egyik legjobb kamarazenekarává vált.
Évente több mint 100 koncertet adnak. Szinte valamennyi európai országban játszottak már, rendszeresen turnéznak az Egyesült Államokban (legutoljára 2003 őszén) és Japánban. A legrangosabb koncerttermekben lépnek fel (Concertgebouw, Amszterdam; Musikverein, Bécs; Royal Festival Hall és Albert Hall, London; Pleyel és Champs Elyses Theatre, Párizs; Carnegie Hall és Avery Fisher Hall, New York; Santory Hall, Tokió).
Gyakori vendégei a nagy fesztiváloknak (Salzburg, Edinburgh, Firenze és Pompei, Lucern és Gstaad, Reingau). Különleges kapcsolat fűzi a zenekart a franciaországi Colmari Zenei Fesztiválhoz, melynek művészeti vezetője Vlagyimir Szpivakov.
Az együttes eddig harminc lemezt készített a BMG/RCA számára.

Vlagyimir Szpivakovot nagyszerű versenygyőzelmei után (Csajkovszkij Verseny, Nemzetközi Paganini Verseny, Montreáli Nemzetközi Hegedűverseny) a nemzetközi zenei élet hazája vezető hegedűművészeként tartja számon. Karmesterként is nagy elismertségnek örvend, elsősorban a Moszkvai Virtuózok élén kifejtett tevékenységéért. 1999 óta a zeneigazgatója és vezető karmestere az Orosz Nemzeti Zenekarnak is.
Hegedűművészként 1975-ben debütált az Egyesült Államokban (New York-i Filharmonikusok). Azóta a legnevesebb zenekarokkal (Cleveland, Pittsburgh, Philadelphia, San Francisco, London Symphony, Royal Philharmonic, l’Orchestre National de France) lépett már fel.
Nemzetközi karmesteri pályáját 1979-ben kezdte (Chicagói Szimfonikus Zenekar) a Ravinia Fesztiválon. Vendégkarmesterként dirigált a Los Angelesi Filharmonikusok, St. Paul Kamarazenekar, a Londoni Szimfonikusok, az English Chamber Orchestra és a Scottish Chamber Orchestra élén.
Lemezfelvételeket készített Brahms, Prokofjev, Csajkovszkij versenyműveiből, valamint a kamarazene irodalom számos mesterművéből.

Alekszej Utkin - a nagyszerű oboaművész 1957-ben született zenész családban. Eleinte zongorázni tanult, tíz éves korában váltott az oboára. Kitűnő eredménnyel végezett a Moszkvai Konzervatóriumban, 1985-ben első díjat nyert az Oroszországi Nemzetközi Oboaversenyen. Kamarazenészként és szólistaként is a világ egyik vezető oboaművésze, a Moszkvai Virtuózok szólistájaként fellépett már New York-i Carnegie Hall-ban és az Avery Fisher Hall-ban, az amszterdami Concertgebuow-ban, a madridi Auditorio Nacionálban, a római Accademia Santa Ceciliában, a párizsi Théâtre des Champs Elysées-ben és Münchenben. Több felvételt is készített az RCA-BMG számára. Modern és barokk oboán (oboe d'amore) is játszik, Bach-felvételei etalonértékűek. 1986 óta a Moszkvai Konzervatórium oboatanára.


Március 25.
Nemzeti Hangversenyterem, 19:45
Berlioz: Béatrice és Bénédicte - nyitány
Mozart: Esz-dúr ("Jeunehomme") zongoraverseny, K 271
Nielsen: IV. szimfónia
Vezényel: Jukka-Pekka Saraste
Közreműködik: Ránki Dezső / zongora
Jukka-Pekka Saraste
Az utóbbi két évtizedben kiváló karmesterek egész sorát nevelő finn karmesteriskola egyik legjelesebb képviselője. Elkötelezett tolmácsolója skandináv szerzők műveinek, ugyanakkor kiváló érzékkel szólaltatja meg a német romantika és késő romantika mesterműveit.
1987 és 2001 között a Finn Rádiózenekar, ezzel párhuzamosan 1994 és 2001 között a Torontói Szimfonikus Zenekar zeneigazgatója volt, jelenleg a BBC Szimfonikus Zenekarának első vendégkarmestere. Rendszeresen vezényli a nagy észak-amerikai és európai zenekarokat.
A közeljövőben dolgozni fog a londoni Philharmonia Zenekarral, a Bajor Rádió Szimfonikus Zenekarával, a Concertgebouw Zenekarával, a Chicagói Szimfonikus Zenekarral, a Francia Nemzeti Zenekarral és a Drezdai Staatskapellével.
A Finn Rádiózenekarral lemezre vette Sibelius és Nielsen összes szimfóniáját, a Torontói Szimfonikus Zenekarral pedig Bartók, Dutilleux, Muszorgszkij és Prokofjev több művét. Saraste első ízben lép fel a Fesztiválzenekarral.


Ránki Dezső Budapesten végezte tanulmányait, 1973-ban szerzett diplomát a Zeneakadémián, Kadosa Pál és Rados Ferenc növendékeként. Még tanulóévei alatt, 1969-ben, 18 évesen nyerte meg a zwickaui nemzetközi Schumann-verseny I. díját, ez idő óta koncertezik világszerte. Rendszeresen fellépett Európa legtöbb országában, több ízben Észak- és Dél-Amerikában, és 2-3 évente Japánban. Játszott többek között a Berlini Filharmonikusokkal, a Londoni Filharmonikusokkal, az amszterdami Concertgebouw zenekarával, a párizsi Orchestre National-lal, a tokiói NHK zenekarával, és számos neves karmesterrel, pl. Solti Györggyel, Végh Sándorral, Lorin Maazellel, Zubin Mehtával. Jelentős szerepet játszik életében a kamarazene, az utóbbi két évtizedben évi 10-15 koncertet ad Klukon Edit társaságában négykezes és kétzongorás művekkel.
http://www.bfz.hu/


Március 26.
Nemzeti Hangversenyterem, 19:45
Berlioz: Béatrice és Bénédicte - nyitány
Mozart: Esz-dúr ("Jeunehomme") zongoraverseny, K 271
Nielsen: IV. szimfónia
Vezényel: Jukka-Pekka Saraste
Közreműködik: Ránki Dezső / zongora
Jukka-Pekka Saraste
Az utóbbi két évtizedben kiváló karmesterek egész sorát nevelő finn karmesteriskola egyik legjelesebb képviselője. Elkötelezett tolmácsolója skandináv szerzők műveinek, ugyanakkor kiváló érzékkel szólaltatja meg a német romantika és késő romantika mesterműveit.
1987 és 2001 között a Finn Rádiózenekar, ezzel párhuzamosan 1994 és 2001 között a Torontói Szimfonikus Zenekar zeneigazgatója volt, jelenleg a BBC Szimfonikus Zenekarának első vendégkarmestere. Rendszeresen vezényli a nagy észak-amerikai és európai zenekarokat.
A közeljövőben dolgozni fog a londoni Philharmonia Zenekarral, a Bajor Rádió Szimfonikus Zenekarával, a Concertgebouw Zenekarával, a Chicagói Szimfonikus Zenekarral, a Francia Nemzeti Zenekarral és a Drezdai Staatskapellével.
A Finn Rádiózenekarral lemezre vette Sibelius és Nielsen összes szimfóniáját, a Torontói Szimfonikus Zenekarral pedig Bartók, Dutilleux, Muszorgszkij és Prokofjev több művét. Saraste első ízben lép fel a Fesztiválzenekarral.


Ránki Dezső Budapesten végezte tanulmányait, 1973-ban szerzett diplomát a Zeneakadémián, Kadosa Pál és Rados Ferenc növendékeként. Még tanulóévei alatt, 1969-ben, 18 évesen nyerte meg a zwickaui nemzetközi Schumann-verseny I. díját, ez idő óta koncertezik világszerte. Rendszeresen fellépett Európa legtöbb országában, több ízben Észak- és Dél-Amerikában, és 2-3 évente Japánban. Játszott többek között a Berlini Filharmonikusokkal, a Londoni Filharmonikusokkal, az amszterdami Concertgebouw zenekarával, a párizsi Orchestre National-lal, a tokiói NHK zenekarával, és számos neves karmesterrel, pl. Solti Györggyel, Végh Sándorral, Lorin Maazellel, Zubin Mehtával. Jelentős szerepet játszik életében a kamarazene, az utóbbi két évtizedben évi 10-15 koncertet ad Klukon Edit társaságában négykezes és kétzongorás művekkel.
http://www.bfz.hu/

Március 27.
Nemzeti Hangversenyterem, 19:30
Szergej Nakarjakov és a Moszkvai Csajkovszkij Zenekar
Haydn: C-dúr ("Alleluja") szimfónia, Nr. 30
Haydn: C-dúr gordonkaverseny, Hob.VIIb:1 - átirat szárnykürtre
Csajkovszkij: IV. szimfónia
Vezényel: Vlagyimir Fedoszejev
Közreműködik: Szergej Nakarjakov / szárnykürt
Szergej Nakarjakov
A világhírű trombitaművész még csak tizenkét éves volt, amikor egy finnországi koncertje után a sajtó a „trombita Paganinijeként” üdvözölte, 1987-ben pedig a Musik und Theater kritikusa a „trombita Carusójának” nevezte. Nakarjakov repertoárja nemcsak a trombitairodalomra szorítkozik, számos virtuóz átiratot játszik (többségét maga készíti el), és a trombita mellett szívesen játszik szárnykürtön is. 15 éves kora óta a Teldec lemezkiadó exkluzív művésze, lemezein olyan kiváló karmesterekkel dolgozik együtt, mint Vladimir Ashkenazy.
Nakarjakov 1977-ben született Gorkijban. Zenei tanulmányait zongorával kezdte, 1986-tól pedig trombitált. Mestere édesapja volt. Tízéves korától kezdve rendszeresen részt vett különböző szentpétervári zenei versenyeken, 1991-ben óriási sikert aratott az Ivo Pogorelich Fesztiválon Bad Wörishofenben. Még ugyanebben az évben a Litván Kamarazenekar szólistájaként fellépett a Salzburgi Fesztiválon, egy évvel később pedig a Schleswig–Holstein Zenei Fesztiválon, ahol elnyerte a Davidoff-díjat. Azóta a világ nagy zenei centrumaiban játszott Los Angelesben, New Yorkban, Londonban. 2002-ben elnyerte az „Év hangszerese” címet a német hanglemez akadémiától.

Vlagyimir Fedoszejev és a Moszkvai Csajkovszkij Zenekar
Fedoszejev Szentpéterváron született, tanulmányait Moszkvában végezte Leo Ginzburg irányítása mellett. 1971-ben a legendás Jevgenyij Mravinszkij meghívta a Leningrádi Filharmonikusokhoz vendégkarmesternek, a nagysikerű bemutatkozást koncertmeghívások egész sora követte. 1974-ben nevezték ki a Moszkvai Rádió Szimfonikus Zenekarának élére. Az elmúlt három évtizedben különleges kapcsolatot alakított ki muzsikustársaival és félreismerhetetlen profilt adott a zenekarnak. Irányítása alatt az együttes számos nagyszerű nemzetközi turnén vett részt, jártak Németországban, Ausztriában, Svájcban, a skandináv országokban, Angliában, Spanyolországban, az Egyesült Államokban, Dél Amerikában, Hong Kongban, Japánban, Malajziában és Ausztráliában. Fedoszejevet 1996-ban az egyik legnagyobb orosz díjat, a „Hazáért” kitüntetést, valamint Bécs város díját vette át. 1997-ben a Bécsi Szimfonikusok vezető karmestere, ezzel az együttessel is sikeres vendégszerepléseken vett részt. Bécsi működésének legfényesebb pillanatai közé tartozott Schönberg Gurreliederének, Verdi Requiemjének, Beethoven összes szimfóniájának és Rimszkij-Korszakov Cári menyasszony című operájának koncertszerű előadása, valamint a Musikverein újévi koncertje (2000-ben), ahol Beethoven Missa solemnisét dirigálta. Fedoszejev jelenleg olyan zenekaroknál dolgozik vendégként, mint a Bajor Rádiózenekar, a Kölni Filharmonikusok, a Lipcsei Gewandhaus Zenekar, a Berlini Filharmonikusok, Zürichi Tonhalle Zenekara és több nagyhírű párizsi együttes. Különösen népszerű Japánban, 1996 óta a Tokiói Filharmonikus Zenekar első vendégkarmestere. Operakarmesterként is igen keresett, rendszeresen vezényel a Zürichi Operában (Verdi: Attila, Álarcosbál, Otello; Glinka: Ivan Szuszanyin; Muszorgszkij: Hovanscsina; Csajkovszkij: Pikk dáma) Vezényelt a milánói Scalában, Bécsben, a firenzei Teatro Comunaléban, Rómában és Bolognában. 2004-ben ismét Zürichben vezényel, Csajkovszkij Anyeginjét irányítja. A közeljövőben meghívások várják a Drezdai Filharmonikusokhoz, a Clevelandi Szimfonikusokhoz, az Oslói Szimfonikus Zenekarhoz és Washingtoni Nemzeti Szimfonikus Zenekarhoz. A Moszkvai Csajkovszkij Zenekarral japán és ázsiai turnéra indul.
Több lemezfelvételt készített Csajkovszkij, Muszorgszkij, Rimszkij-Korszakov, Rahmanyinov, Sztravinszkij, Szkrjabin, Sosztakovics, Brahms és Mendelssohn zenekari műveiből, operáiból.
http://www.nakariakov.com/ http://www.vladimir-fedoseyev.com/


Március 28.
Művészetek Palotája - Fesztivál Színház, 19:30
Kuan Nai Chung: A Sárkány éve – 1. tétel: A Nap
Phoon Yew Tien: Pasir Panjang falu
Tan Dun: Tűzszertartás
Tang Jian Ping: Hou Tu - Földisten
Kodály: Háry János-szvit (Sim Boon Yew átirata)
3. tétel: Dal
5. tétel: Intermezzo
Bartók: Román népi táncok (Law Wai Lun átirata)
Vezényel: Tsung Yeh
Közreműködik: Li Bao Shun, Quek Ling Kiong, Tan Loke Chuah
Singapore Chinese Orchestra
Dinamikus, fiatal és jövőbe tekintő. A Szingapúri Kínai Zenekar (SCO) a nagyváros egyetlen kínai együttese. Karizmatikus vezetőjük, Tsung Yeh irányításával amellett kötelezték el magukat, hogy folyamatosan bővülő közönségüket bevezessék a kínai zenekari muzsika világába. A mai együttes alapjait a Szingapúri kormányzat támogatásával 1996-ban rakták le. 1998-ban, első zeneigazgatójukkal, Hu Bing Xu-val óriási sikerrel turnéztak Kínában. 2000. január 1-én, az ezredfordulós ünnepségek keretében, világrekordot felállítva, 1400 muzsikus részvételével zenéltek újévi koncertjükön. A Taipei-i Kínai Klasszikus Zenekar meghívására részt vettek aTaipei-i Tradicionális Művészetek Fesztiválján. 2001-ben foglalták el jelenlegi helyüket a felújított Szingapúri Konferencia Központban (SCH); ezzel ünnepelték fennállásuk 5. évfordulóját és a konferenciaközpont újbóli megnyitását.

Tsung Yeh
Tsung Yeh 2002 januárjában vette át az együttes zenei igazgatását. A szingapúri zenekar mellett ő tölti be a South Bend Szimfonikus Zenekar (USA) zeneigazgatói posztját is, valamint ő a Hong Kong Sinfonietta tiszteletbeli karmestere is. 1995-ben, amerikai együttesével elnyerte az ASCAP díjat. Zeneigazgatói tisztségei mellett Tsung Yeh első karmesterként a pekingi Huaxia Kamarazenekarral is állandó munkakapcsolatban áll.
Tsung Yeh öt éves kora óta zongorázik, karmesteri tanulmányait 1979-ben kezdte Sanghajban, 1981-ben teljes ösztöndíjasként New York-ban (Mannes College of Music) folytatta tanulmányait. 1983-tól a Yale Egyetemen tanult tovább, itt szerezte meg mesterfokozatát. Több amerikai zenekarnál vendégeskedett (Tucson, Calgary, Rochester Philharmonic, New Haven Symphony, Minnesota Orchestra), 1989-ben nagy sikerrel lépett fel a San Francisco-i Szimfonikus Zenekarral. Később már gyakran hívták Európába is.
1991-ben Tsung Yeh egyike volt annak a három kiválasztott karmesternek, akik részt vehettek az Amerikai Szimfonikus Zenekarok Szövetsége és a Chicagói Szimfonikusok által szervezett karmester-programon. Ennek köszönhetően alkalma nyílt együttműködni a Chicagói együttessel és zeneigazgatójával, Daniel Barenboimmal valamint első vendégkartmesterével, Pierre Boulezzel. A következő években fontos karmesteri és zeneigazgatói posztokat töltött be amerikai zenekarok élén (Northwest Indiana Szimfonikus Zenekar, Saint Louis Szimfonikus Zenekar, Florida Zenekar, Albany Szimfonikus Zenekar – New York).
Művészi elismertségével párhuzamosan bontakozott ki tanári tevékenysége. 1992 óta művészeti vezetője a Csehországban működő „szimfonikus műhelynek”, és rendszeresen tanít a chicagói karmester kurzusokon is. 1997 óta a zürichi – elsősorban kortárs zenére szakosodott – nemzetközi karmesterműhely vezető tanára.
http://www.sco.com.sg/

Március 28.
Zeneakadémia, 19:30
Mozart: G-dúr cassazione, K 63
J. Neruda: Esz-dúr trombitaverseny
Händel: A-dúr concerto grosso, op. 6 No. 11
Vivaldi: B-dúr kettősverseny trombitára és hegedűre
Bach: III. (D-dúr) szvit, BWV 1068
Közreműködik: Boldoczki Gábor / trombita, Rolla János / hegedű
Boldoczki Gábor
Trombitaművész, 1976-ban született Szegeden. A szakkritika generációja kiemelkedő tehetségének tartja, a német Süddeutsche Zeitung Maurice André méltó utódjának nevezte. 14 éves korában első díjat nyert az országos trombitaversenyen, s a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola elvégzése után külföldön is elindult szólista karrierje. Sorra nyerte meg a legfontosabb nemzetközi versenyeket – többek között Genfben, Prágában, Münchenben és Párizsban –, és számos rangos díjjal ismerték el művészi teljesítményét. Egyebek mellett megkapta a Davidoff-díjat, 2002-ben „Az év fiatal művésze” díjat, 2003-ban a német lemezipar ECHO-díját. Johann Wilhelm Hertel Esz-dúr trombitaversenyének előadása után a sajtó „a harmadik évezred trombitazsenijeként” ünnepelte.
Rendszeresen dolgozik jól ismert európai szimfonikus és kamarazenekarokkal, Edita Gruberovával pedig gálakoncerteken lépett fel a kontinens legfontosabb zenei központjaiban (Párizsban, Londonban, Zürichben, Budapesten, Kölnben és Madridban). Ő az első olyan trombitaművész, akit meghívtak szólistának a Salzburgi Fesztiválra, Michael Haydn trombitaversenyeinek előadására. Repertoárját szívesen bővíti kortárs zeneszerzők kompozícióival, több neki ajánlott művet mutatott be.

Liszt Ferenc Kamarazenekar
Első koncertjét 1963-ban adta a Liszt Ferenc Zeneakadémia végzős vonósnövendékeiből alakult együttes, mely hamarosan a nemzetközi élvonalba került. Világhírű kamarazenekarként több mint 200 lemezük van forgalomban, korunk legkiválóbb muzsikuscsillagaival koncerteznek, saját fesztivált alapítottak (Zempléni Művészeti Napok), és rendezésükben valósul meg évente az Országos Kamarazenekari Találkozó és Kurzus. Első művészeti vezetőjük Sándor Frigyes volt, az ő halála (1979) óta Rolla János tölti be ezt a tisztet.
http://www.lfkz.hu/


Március 29.
Nemzeti Hangversenyterem, 19:30
Verdi: A végzet hatalma - nyitány
Beethoven: VII. szimfónia
Brahms: II. szimfónia
Zubin Mehta
Zubin Mehta 1985 óta a Teatro del Maggio Musicale Fiorentino vezető karmestere. Bombayban született, zenész családban nevelkedett: édesapja, Mehli Mehta alapította a Bombay-i Szimfonikus Zenekart és zenei igazgatója volt a Los Angelesi Ifjúsági Szimfonikus Zenekarnak. Zubin Mehta tizenhat éves korában került a Bécsi Zeneakadémiára, ekkor kezdődött karmesteri karrierje. Kilenc évvel később már a Bécsi Filharmonikusok karmesteri pulpitusán állhatott, nem sokkal később a Berlini Filharmonikus Zenekart is vezényelte. Zeneigazgatója volt a Montreali Szimfonikus Zenekarnak, a Los Angelesi Filharmonikus Zenekarnak, az Izraeli Filharmonikus Zenekarnak és a New Yorki Filharmonikus Zenekarnak. Rendszeresen vezényel Európa legfontosabb operaházaiban: Covent Garden, Bécsi Staatsoper, milánói Scala.
A firenzei Maggio Musicale Zenekarhoz fűződő szoros kapcsolata nyomán, az 1986-os szezon óta, számos nagyszabású koncert és operaciklust jött létre - olyan produkciók, mint Wagner Ringje, a Mozart-Da Ponte trilógia, Schönberg Mózes és Áronja (az előadás elnyerte az Abbiati kritikusok díját) valamint a Turandot pekingi bemutatója. A zenekarral számos nemzetközi turnén vett részt és több lemezfelvételt is készített. Két alkalommal, 1990-ben és 1995-ben, ő vezényelte a híres bécsi újévi koncertet. Az ő vezényletével jött létre két nagysikerű televíziós produkció: Puccini Toscája és a Traviata "párizsi közvetítése". Több jelentős kitüntetés díjazottja, a müncheni Bajor Opera valamint az Izraeli Filharmonikusok zeneigazgatója.

Teatro del Maggio Musicale Fiorentino
A firenzei Maggio Musicale zenekar elődjét 1928-ban alapította Vittoro Gui. Az együttes a város állandó zenekaraként működött, szimfonikus koncerteket adott valamint részt vett operaprodukciókban a Firenzei Teatro Comunaléban. 1933-ban létrehozták, Salzburg után másodikként, az egyik legfontosabb európai fesztivált, a Maggio Musicale Fiorentino-t, ekkor változott meg a zenekar elnevezése is. A zenekar élén Mario Rossi, Piero Bellugi és Bruno Bartoletti követte Vittorio Guit. A zenekar történetének két legfontosabb fejezete Riccardo Muti (1969-1981) és Zubin Mehta (1985- ) nevéhez fűződik.
Nagysikerű koncertek és nemzetközi turnék fémjelzik e két karmester működését. Vendégkarmesterként hosszabb ideig dolgozott a zenekarral Myung-Whun Chung és Semyon Bychkov. Mellettük olyan világnagyságokat láttak vendégül, mint De Sabata, Guarnieri, Marinuzzi, Gavazzeni, Serafin, Furtwängler, Bruno Walter, Klemperer, Dobrowen, Perlea, Erich Kleiber,
Rodzinski, Mitropoulos, Karajan, Bernstein, Schippers, Claudio Abbado, Maazel, Giulini, Prêtre, Sawallisch, Carlos Kleiber, Solti György, Chailly, Sinopoli vagy Ozawa. Több zeneszerzővel is dolgoztak - Richard Strauss, Pietro Mascagni, Ildebrando Pizzetti, Paul Hindemith, Igor Stravinsky, Goffredo Petrassi, Luigi Dallapiccola, Krzysztof Penderecki és Luciano Berio -, legtöbbször saját műveiket (gyakran ősbemutatóként) vezényelték. Az 1950-es évektől kezdődően készítenek lemezfelvételeket, több díjat nyertek, köztük a Grammy Díjat is.
http://www.maggiofiorentino.com/


Március 30.
Zeneakadémia, 19:30
Verdi: A szicíliai vecsernye - nyitány
Beethoven: V. ("Sors") szimfónia
Brahms: I. szimfónia
(A Filharmónia Budapest Kht.-val közös rendezésben.)

Március 31.
Nemzeti Hangversenyterem, 19:30
Bartók: Négy zenekari darab, op. 12
Bartók: I. zongoraverseny
Bartók: Concerto
Vezényel: Pierre Boulez
Közreműködik: Daniel Barenboim / zongora
Chicagói Szimfonikus Zenekar
Az egyik legrégebbi múltra visszatekintő amerikai sztárzenekar sikertörténete a 19. század végén kezdődött. Az együttes alapjait 1890-ben rakták le. Az első zeneigazgató Theodore Thomas volt, s már a kezdeti időszakban olyan művészeket, zeneszerzőket láttak vendégül, mint Ignace Paderewski vagy Antonín Dvořák. Úttörő szerepet játszottak a 19. század végi modern európai zene amerikai népszerűsítésében. Elsőként mutatták be az Egyesült Államokban például Richard Strauss több szimfonikus költeményét (Till Eulenspiegel, 1895; Also sprach Zarathustra, 1897; Don Quixote, 1899; Hősi élet, 1900). A zenekar dinamikus fejlődése a 20. században is folytatódott. 1903-ban megkezdődött az együttes állandó otthonául szolgáló hangversenyterem tervezése, 1904-ben az építkezés, az év végén pedig megrendezték az első koncertet. A hangversenyterem felavatása után néhány nappal (1905. január 4-én) váratlanul elhunyt Theodore Thomas. A zenekar igazgatását Frederick Stock vette át, az együttes felvette alapítója nevét. Továbbra is vendégül láttak neves európai zeneszerzőket: Camille Saint-Saëns, Edward Elgar működött közre a zenekar koncertjein. 1909-ben Szergej Rahmanyinov karmesterként és zongoraművészként is fellépett Chicagóban (Holtak szigete, II. zongoraverseny), 1913-ban Schönberg-darabot mutattak be, 1915-ben Pablo Casalsszal koncerteztek, 1916-ban elkészítették első lemezfelvételüket a Columbiánál. 1917-ben Mahler VIII. szimfóniáját közel 1000 közreműködővel játszották Chicagóban. 1918-ban Prokofjev lépett fel az együttessel. Stock 1919-től kezdve a közönség és a zenekar utánpótlásáról is gondoskodott. Beindította a gyerekkoncerteket, és 1920-ban megalapította a Chicagói Zeneiskolások Zenekarát. Több mint 500 jelentkezőből választotta ki a 86 ifjú muzsikust. A 20-as években többek között Ravel és Sztravinszkij lépett fel a zenekarral, és olyan ifjú titánok, mint az akkoriban induló Vladimir Horowitz vagy Isaac Stern. Az 1940-41-es koncertszezonban a zenekar félévszázados jubileumát ünnepelte. Ugyanebben az évben először kötöttek szerződést egy muzsikus nővel, Helen Kotas kürtössel. A jubileumi év legfontosabb eseménye azonban mégsem ez volt. November 20-21-én Bartók Béla II. zongoraversenyét játszotta a zenekarral. 1942. október 20-án elhunyt Frederick Stock, utóda a belga származású Désiré Defauw lett. Őt Artur Rodzinski követte, majd 1950-től Rafael Kubelik, később Reiner Frigyes. Reiner Frigyes munkája alapozta meg az együttes máig tartó világhírét. Sztravinszkij így fogalmazott. „Reinernek köszönhetően a zenekar a világ legpontosabb és leghajlékonyabb együttesévé vált.” Vendégkarmesterként az 50-es években dolgozott az együttessel Solti és Giulini. 1958-ban az akkor 15 éves Daniel Barenboim adott szólóestet a hangversenyteremben. Ebben az évben adta első nyilvános koncertjét a Chicagói Szimfonikusok Kórusa Bruno Walter vezényletével. 1960-ban a zenekar Grammy-díjat nyert (Bartók: Zene húros hangszerekre, ütőkre és cselesztára, vezényelt: Reiner Frigyes). A másik magyar, Solti György, 1969-től vezette a zenekart, ő hívta az együtteshez 1970-ben - ezúttal már vezényelni - Daniel Barenboimot. Solti – több szaklap egybehangzó véleménye szerint – Amerika elsőszámú együttesévé fejlesztette a zenekart. Solti zeneigazgatóként 1991-ben adta utolsó koncertjét, őt Barenboim követte. Pierre Boulez 1995-ben lett az együttes első vendégkarmestere.

Daniel Barenboim
A világhírű zongoraművész és karmester 1942-ben született Buenos Airesben. Első hangversenyét hétéves korában adta szülővárosában. 1952-ben a család Izraelbe költözött, Barenboim itt folytatta zenei tanulmányait. Tizenévesen fellépett Bécsben, Rómában, Párizsban, Londonban. New Yorkban Leopold Stokowskival debütált. Már 1954-től lemezeket készítettek vele, Klempererrel Beethoven-, Barbirollival Brahms-zongoraversenyeket vett fel. Az Angol Kamarazenekarral, melyet vezényelt is, Mozart-zongoraversenyeket rögzített. Az elmúlt évtizedekben a legnevesebb zenekarokhoz hívják vendégkarmesternek, kamaramuzsikusként pedig olyan partnerei voltak, mint Jacqueline du Pré, Gregor Piatigorsky, Itzhak Perlman vagy Pinchas Zukerman. A dalénekesek közül kísérte Dietrich Fischer-Dieskau-t. A Chicagói Zenekar irányítása mellett a Berlini Deutsche Staatsoper zeneigazgatói feladatait is ellátta. Lemezfelvételeit világcégek gondozzák.

Pierre Boulez
A francia zeneszerző-karmester napjaink legelismertebb művészegyéniségei közé tartozik. 1925-ben született Montbrisonban. Alkotóművészként, tanárként, karmesterként, a zenei élet szervezőjeként, a kortárs zene szószólójaként a 20. századi zene történetében kivételes helyet foglal el. Matematikai tanulmányai mellett zongora-, karvezetés- és zeneszerzés-stúdiumokat folytatott a párizsi Conservatoire-ban, ahol olyan tanárai voltak, mint Olivier Messiaen és René Leibowitz. 1953-54-ben megalapította a modern zene megszólaltatására specializált Concerts du Petit Marigny elnevezésű sorozatot, mely megteremtette a későbbi Domaine Musical alapjait. A következő évtizedben zeneelméletet, analízist tanított Darmstadtban és Bázelben, óriási hatást gyakorolva ezzel zeneszerző-nemzedékek egész sorára. 1962-től az USA-ban is tanított (Harvard). Karmesteri karrierje 1958-ban kezdődött (Südwestfunk Orchestra, Baden), nemzetközi elismertségét elsősorban Széll György clevelandi meghívásának köszönhette. Később (1969–1972) a Clevelandi Zenekar első vendégkarmestereként dolgozott, de rendszeresen vezényelte a BBC Szimfonikusokat és 1977-ig a New York-i Filharmonikusokat is. 1974-től őt bízták meg a Pompidou Központ zenei kutatóintézetének irányításával (IRCAM). Az intézet keretében hozta létre az Ensemble InterContemporaint, mely a kortárs zene nemzetközi hírű műhelyévé fejlődött. Felsorolhatatlanul sok kitüntetés, lemezdíj birtokosa, a világ zenei életének egyik legnagyobb tekintélye.
(A zenekar európai turnéját a Sage Foundation, Melissa Sage Fadim támogatja.) http://www.cso.org/ http://www.daniel-barenboim.com/


Április 1.
Nemzeti Hangversenyterem, 19:30
Mahler: IX. szimfónia
Vezényel: Daniel Barenboim
(A zenekar európai turnéját a Sage Foundation, Melissa Sage Fadim támogatja.) http://www.cso.org/ http://www.daniel-barenboim.com/

Április 2.
Nemzeti Hangversenyterem, 19:30
Eurofestivalchor
Sztravinszkij: Petruska
Sztravinszkij: Zsoltárszimfónia
Bartók: Cantata profana
Eurofestivalchor
2000-ben, a Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében megrendezett oratórium-hangverseny résztvevői részben külföldről, az AGEC (Arbeitsgemeinschaft Europäischer Chorverbände) tagországaiból érkeztek, részben a magyar kórusmozgalom reprezentáns együttesei voltak. E formáció elnevezése az Eurofestivalchor, mely 2005-ben ismét nagyszabású kórushangversenyt ad a Tavaszi Fesztiválon.
A kórus nemzetközi része az AGEC tagországaiból érkezik, magyar részről a Ciszterci rend Pécsi Nagy Lajos Gimnáziumának Laudate Kórusa (karigazgató: Nagy Ernő), a Pécsi Bartók Béla Leánykar (karigazgató: Kertész Attila), a Székesfehérvári Teleki Blanka Gimnázium Vegyeskara (karigazgató: Lovrekné Auth Ágnes), valamint az ELTE Bartók Béla Énekkara (művészeti vezető: Baross Gábor) vesz részt a koncerten. A mintegy 250 főt számláló kórus karigazgatói feladatát Baross Gábor látja el.

Medveczky Ádám
1941-ben született Budapesten. Először zongorázni tanult, majd négy évig a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskolában ütőhangszereket. 1960-63-ig a Magyar Állami Hangversenyzenekar üstdobosa.
1968-ban a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola karmesterképző szakán tanult. Tanára itt Kórodi András volt. 1971-ben Franco Ferrara mesterképzőjén vett részt Olaszországban. 1969-től a Magyar Állami Operaház korrepetitora, 1987-től karmestere. 1997-től a Győri Filharmonikus Zenekar karnagya. 1976-ban Liszt-díjat, 1988-ban Kiváló Művész díjat kapott.


Győri Filharmonikus Zenekar
Jogelődjét, a győri Ének- és Zeneegyletet 1862-ben a világhírű győri születésű karmester, Richter János édesapja, Richter Antal alapította.
A városi zenekarrá 1894-ben vált együttes Győr kulturális életében mindmáig kiemelkedő szerepet játszik. 1968 mérföldkő a zenekar életében. A hosszú fejlődési folyamat meghozta az eredményt. Ebben az esztendőben alakult át az eddig félhivatásos művészeti intézmény professzionális koncertzenekarrá. A hivatásossá válás nehéz, sokszor problémáktól sem mentes folyamatában meg kell említeni Sándor János karnagy nevét. Jelenléte Győr város zenei életében biztos záloga volt, hogy e sordöntő lépés eredményeként megszülethetett a hivatásos Győri Filharmonikus Zenekar, mely testület ma már 84 muzsikusnak biztosít megélhetést, és a város zeneszerető közönségének estéről-estére szép zenei élményeket. Hazai és nemzetközi koncertsikerek mellett lemezfelvételek jelzik a győri Filharmonikusok rangját. Jól ismerik a zenekart Ausztriában, Olasz-, Német-, Lengyel-, Cseh-, és Horvátországban, Luxemburgban, Hollandiában, Dániában, Boszniában és Szlovákiában.
Az évtizedek során a magyar és külföldi dirigensek tucatjai álltak a zenekar élén, köztük Lamberto Gardelli, Angelo Epfrikian, Kobayashi Ken-Ichiro, Ludovit Rajter, Jurij Szimonov, Eugene Goosens, Carlo Zecci, Hiroyuki Iwaki, Erdélyi Miklós, Kórodi András, Lukács Ervin és a zenekar alapító Richter Antal leszármazottja, Hans Richter.
A szólisták hosszú sorában olvasható Pásztori Ditta, Fischer Annie, Kocsis Zoltán, Ránki Dezső, Janota Gábor, Perényi Miklós, Pauk György, Ruha István, Gertler Endre, Bogányi Gergely, Verebics Ibolya, Jandó Jenő, Franco Bonisolli, Jevgenyij Nyeszterenko, Peter Lucas Graf neve.
A Győri Filharmonikus Zenekar gazdag repertoárján nemcsak a klasszikus művek, hanem a kortárs magyar szerzők kompozíciói szerepelnek, amelyek tolmácsolását 1988-ban ARTISJUS-díjjal ismerték el. Több magyar szerző kompozíciójának ősbemutatója is a zenekar nevéhez fűződik. Az évtizedek során hosszabb-rövidebb ideig a zenekar élén állt karmesterek: Franek Gábor, Hermann László, dr. Kiss Lajos, Unger Ernő, Róna Frigyes, Kertész István, Rozsnyai Zoltán, Vavrinecz Béla, Fejér György, Sándor János, Jancsovics Antal, Sulyok Tamás, Koncz Tamás.
1997-től a vezető karmester. Medveczky Ádám Liszt-díjas, Kiváló művész.
http://www.filharmonikusok.gyor.hu

Április 3.
Olasz Kultúrintézet, 19:30
Bach: d-moll hegedűverseny, BWV 1052R
Bach: a-moll hármasverseny, BWV 1044
Sztravinszkij: Concerto D-ben
Anthony Newman: Fuvolaverseny - ősbemutató
Vezényel és csembalón közreműködik: Anthony Newman
Közreműködik: Kelemen Barnabás / hegedű, Ittzés Gergely / fuvola
Koncertmester: Lesták Bedő Eszter
Anthony Newman igen sokoldalú muzsikus: csembalista, orgonista, zongoraművész, karmester, zeneszerző. 1942-ben született Los Angelesben. Zenei tanulmányait többek közt Alfred Cortot és a Notre Dame neves organistája, Pierre Cochereau vezetésével végezte Párizsban, de diplomát szerzett a Mannes College-ben (New York) és a Harvard University-n is (Boston). Előadóként Newman olyan világhírű zenészekkel lépett fel, mint Kathleen Battle, Itzhak Perlman, Jean-Pierre Rampal, Julius Baker, James Levine, Lorin Maazel vagy Leonard Bernstein. Lemezfelvételeinek száma meghaladja a 150-et, melyeket többek közt a SONY, a CBS, a Deutsche Grammophon és a Vox Masterworks számára készített. A trombitás Wynton Marsalisszal készült közös lemezük (Gabriel's Garden) egy teljes évig komolyzenei bestseller volt. A SONY Bach Brandenburgi versenyeit az ő vezetésével és csembalójátékával rögzítette és terjeszti folyamatosan. Beethoven 3. Zongoraversenyének korhű hangszereken való felvétele a Stereo Review Magazine "Az év hanglemeze" címét is elnyerte 1989-ben.

Newman a világ szinte minden táján fellépett. Csak a Lincoln Centerben több mint ötven alkalommal szerepelt, de a Carnegie Hall vagy a Theatre de Champ d'Elysée közönsége is élvezhette játékát. Keze alatt játszott tk. a New York-i, a Skót és az Angol Kamarazenekar. Elsősorban mint régizene-specialista vált ismertté, de olyan ritka műveket is vezényelt többek közt, mint César Franck Chasseur Maudit c. műve vagy Hindemith egyfelvonásosa, a Sancta Suzanna.
Kevésbé ismert Newman zeneszerzői tevékenysége. Bár tanulmányait Luciano Berio irányításával végezte, nem tudott azonosulni a 60-as évek avantgárdjával, így hamarosan felhagyott a komponálással. Az utóbbi két évtizedben, a posztmodern térhódítása óta azonban újból termékeny zeneszerzővé vált. Számos kamara- és orgonaműve (tk. 24 prelúdium és fúga) mellett versenyműveket, négy szimfóniát és egy Requiemet is komponált.
2004 őszén mutatják be New Yorkban Nicole c. második operáját. Fuvolaműveit Ittzés Gergelyjel rögzítette 2004 februárjában. Newman zeneszerzői stílusa (régizenész mivoltából is kifolyólag) általában neobarokk, de szinte minden esetben egy igen hagyománytisztelő és tonalitás-centrikus hozzáállást tükröz, mely olyan szerzők komponálási archetípusait és zeneszerzői technikáit veszi alapul, mint Bach, Brahms, Sztravinszkij vagy Bartók.
Erről a gyakorlatról Newman könyvet is írt (How Music is Composed: Models in Composition - A Systematic Approach to the Teaching of Composition, 1995).

Anthony Newman a Purchase New York-i Állami Egyetem tanára volt évtizedekig, jelenleg a bedfordi Szent Máté-templom (NY) zeneigazgatója

Kelemen Barnabás
Liszt-díjas hegedűművész, 1978-ban született Budapesten. Hegedűtanulmányait 6 évesen, Baranyai Valériánál kezdte. 11 évesen felvételt nyert a Liszt Ferenc Zeneakadémia előkészítő tagozatára Perényi Eszter osztályába, ahol 2001-ben diplomázott. Rendszeres hallgatója volt Rados Ferenc, Isaac Stern, Kurtág György, Igor Ozim, Fenyves Lóránd, Zsigmondy Dénes, Pauk György, Sergiu Luca és Thomas Zehetmair magánóráinak, mesterkurzusainak. Megannyi sikeres nemzetközi versenyszereplés után megnyerte az 1997-es Nemzetközi Szigeti József Hegedűverseny második díját, az 1999-es salzburgi Mozart-verseny első díját, a kuhmói Trio-verseny első díját (Bogányi Gergellyel és Tiborral), a 2001-es brüsszeli Erzsébet Királyné Hegedűverseny harmadik díját, majd a világ talán legrangosabb hegedűversenye, a Nemzetközi Indianapolisi Hegedűverseny első díját és a nyolcból hat különdíjat. Olyan művészek kérték fel, mint Lorin Maazel, Sir Neville Marriner, Kocsis Zoltán, Michael Stern, Vásáry Tamás, Perényi Miklós, Steven Isserlis. Máig négy szólólemeze készült a Hungarotonnál, melyek közül az első, egy duplalemez (Liszt összes hegedű-zongora-műve Bogányi Gergellyel) elnyerte a Nemzetközi Liszt-társaság Nagylemez-Díját. Kelemen Barnabás a világ számos rangos fesztiválján és koncerttermében játszik híres zenekarokkal. A jövő évadban többek között az amsterdami Concertgebouw, a londoni Wigmore Hall és a híres New York-i Carnegie Hall Nagytermében játszik. Repertoárja átfogó képet ad mind a szóló-, mind a kamarairodalomból, valamint átível a kora barokktól napjaink zenéjéig. Nevéhez fűződik többek között Ligeti, Schnittke és Kurtág műveinek magyarországi, ill. ősbemutatója is. Kelemen Barnabást 2001-ben Végh Sándor Díjjal jutalmazták.

Ittzés Gergely
Liszt-díjas fuvolaművész, 1969-ben született. Pályája kezdeti időszakában több nemzetközi díjat nyert (Róma, 1987; Duino, 1988; Szeged, 1992). 1998-ban, Lengyelországban a Zenei Egyéniségek Második Nemzetközi Alexander Tansman Versenyének Nagydíját nyerte el. Fischer Annie ösztöndíjas volt. Különösen sokat foglalkozik a kortárs zene előadásával. A fuvola játékmódjának új lehetőségeit kutatja és maga is komponál. Tevékenységéért többször részesült a szerzői Jogvédő Hivatal nívódíjában. A kortárs repertoár mellett foglalkozik a klasszikus repertoár megszólaltatásával, valamint részt vesz jazz- és világzenei produkciókban is. Játszott Markus Stockhausen Possible Worlds Orchestra elnevezésű improvizációs együttesével. Eddig 9 önálló CD-je jelent meg, ebből három a Hungarotonnál.
http://www.anthonynewmanmusician.com/ http://www.barnabaskelemen.com/


| Budapesti Tavaszi Fesztivál | Budapesti Őszi Fesztivál | Nyár a Lánchídon |
| lap tetejére | kezdőlap | jegyrendelés | magunkról | írjon nekünk! |

wapon: http://wap.fesztivalvaros.hu/