English





















Friss a sajtó!
Sajtószobánkban mostantól a folyamatosan megtalálhatók azok a cikkek, melyek a sajtóban a fesztiválról napvilágot láttak. A feltöltés folyamatos.
LILIOM - közönségtalálkozó
Hamburgban a nézők egy része sorokban hagyta el az előadást . Akik a 2-i vendégjátékot "kibírják", alőadás után beszélgethetnek Michael Thalheimer rendezővel.
Fotópályázat!
Fotópályázat a BÖF-ön, szép díjak!


Dorogman Hédi

Dorogman Hédi

Dorogman Hédi

Odrovics Szonja

Faludi Eszter



Vélemények a Fesztiválról ( cialis )
Tánc ( edcjm )
OFF programok ( earned income tax credit )
Színház ( lqgtq )




Káosztól rendig... Performansz-est Major Rebecca kiállításán

2003-10-20 15:58:27


Major Rebecca elhagyott kesztyűkről készít fotókat és videofelvételeket, hogy egymást ismeretlenül keresztező városlakók láthatatlan történetét elevenítse meg. A Ludwig Múzeum Budapest - Kortárs Művészeti Múzeumban látható kiállításáról, valamint az október 22-én 18 órakor kezdődő performansz-estről a helyszínen beszélgettünk.

Az első kesztyűfotót több mint tíz évvel ezelőtt csináltam. A most látható installációhoz 3 éve készítek fotókat és videofelvételeket. Ez úgy kezdődött, hogy szerettem volna "élő" képeket csinálni. Korábban ugyanis kizárólag műteremben dolgoztam, ahol színészek közreműködésével beállított képeket csináltam. Tehát kimentem az utcára, de mégsem mertem egy fotóriporter módszereivel dolgozni. Nem mertem felvállalni a közvetlen, a szemtől-szembe viszonyt az emberekkel. Természetesebbnek tűnt a tárgyakat fotózni, egyszerűen vonzották a figyelmemet. Ily módon végül mégis portrékat készíthettem, az egykori tulajdonosok portréját, de a személyes konfrontáció nélkül. Az évek során közel 300 fotó gyűlt össze, ezekkel dolgozom, kiválasztom a legjobbakat, elrendezem őket.

Mit jelentenek számodra ezek a kesztyűk?

Sok közvetlen és sok rejtett jelentésük lehet, szerintem. Az elválásról, az elhagyásról, a veszteségről ugyanúgy szólhatnak, mint sokkal általánosabb dolgokról. Mondjuk a városi életérzésről.

Tehát akkor nem kizárólag a szentimentális oldalról közelítesz e tárgyakhoz, hanem van benned egyfajta dokumentarista kiváncsiság is...

Igen, a fotóimat lehetne a városban zajló élet tükröződésének tekinteni. Más elhagyott tárgyakkal, mint például esernyőkkel vagy cipőkkel szemben a kesztyűben az az érdekes, hogy az emberek gesztusaira utal. Óhatatlanul életszituációkat, jelenteket képzelünk köréjük. Az emberek között zajló kommunikációt.

Naponta 20-30 levelet dobnak be a látogatók a kiállítóteremben elhelyezett levelesládába, ahol a saját történeteiket írják le. Számítottál arra, hogy ilyen sokan élnek majd ezzel a lehetőséggel?

Ilyen nagy érdeklődésre igazából nem számítottam, egy kicsit úgy érzem magam, mint egy tanár, aki büszke a tanítványaira... Talán a terem intim hangulata, a visszafogott fények teszik, hogy az emberek szívesen leülnek. Nem szerettem volna, hogy bárki is kötelezőnek érezze az írást.

"Gyerekkoromban egyszer édesanyám összeszámolta a szekrényben lévő fél pár kesztyűket. 11 darabot talált... Ma már nem hordok kesztyűt." (Egy látogató levele)>/b>

A performansz-estre három vendéget hívtam: Ruttkai Bori performert, Karafiáth Orsolya költőt és a Bálványos Társulatot. Én csupán koordinálni fogom az ő performanszaikat, illetve improvizációjukat. Mindenkit szeretettel várunk!

Kapcsolódó program
Rebecca Major performansznap

  2003. Budapesti Fesztiválközpont Kht. Minden jog fenntartva.

english magyar