English





















Friss a sajtó!
Sajtószobánkban mostantól a folyamatosan megtalálhatók azok a cikkek, melyek a sajtóban a fesztiválról napvilágot láttak. A feltöltés folyamatos.
LILIOM - közönségtalálkozó
Hamburgban a nézők egy része sorokban hagyta el az előadást . Akik a 2-i vendégjátékot "kibírják", alőadás után beszélgethetnek Michael Thalheimer rendezővel.
Fotópályázat!
Fotópályázat a BÖF-ön, szép díjak!


Dorogman Hédi

Dorogman Hédi

Dorogman Hédi

Odrovics Szonja

Faludi Eszter



Vélemények a Fesztiválról ( cialis )
Tánc ( edcjm )
OFF programok ( earned income tax credit )
Színház ( lqgtq )




Interjú Kovalik Balázzsal, a BÖF új művészeti vezetőjével

2003-10-17 16:06:06


"A tavalyi fesztiválon összesen 2600 jegyet adtak el. Mai értekezletünkön jegyárusítóink bejelentették, hogy eddig 6000 jegy fogyott el. És akkor még csak most kezdődik a Fesztivál... "

Miben különbözik ez az idei Őszi Fesztivál mondjuk a tavalyitól?

Nem lila, hanem narancssárga.

De most komolyan...

A tavalyi fesztiválon összesen 2600 jegyet adtak el. Mai értekezletünkön jegyárusítóink bejelentették, hogy eddig 6000 jegy fogyott el. És akkor még csak most kezdődik a Fesztivál... Legnagyobb megdöbbenésünkre Lendvay Kamilló Tisztességtudó utcalány című operájára, Mundruczó Kornél rendezésében, nem lehet jegyet kapni!

Örvendetes. De mindez minek köszönhető?

Részben az új arculatnak, de annak a kommunikációnak is, amelyet mindenekelőtt a fiatalokra irányítottunk, hogy a Fesztivált ne csak a hagyományos értelmiségi közönség látogassa. Megpróbáltuk azokat az egyetemistákat, főiskolásokat is elérni, akik eddig nem is tudták, hogy Budapesten van Őszi Fesztivál.

Nem túlzás ez azért?

Nem. Ötvenezer leporellót szórtunk szét a fiatalok által látogatott kocsmákban, szórakozóhelyeken. Ebben a szférában az Őszi Fesztivál korábban egyáltalán nem jelent meg.

Tehát jobb lett a marketing. De ezen kívül mitől más ez a Fesztivál?

Szponzorok, pályázati pénzek felkutatásával igyekszünk külföldről is minél több olyan produkciót hozni, amelyet a magyar közönség egyébként nem láthatna.

Például?

Például Molnár Liliomát a hamburgi Thalia Theater előadásában. Fontosnak tartom ugyanis, hogy megismerjük magyar műalkotások külföldi megközelítési lehetőségeit. Látni fogjuk, hogy egy nálunk szentként tisztelt színdarabról miként gondolkodnak Európában. Mindamellett ez egy nagyszerű előadás is egyben!

Melyek azok a tematikus súlypontok, amelyek az idei Fesztivál arculatát meghatározzák? Volt-e egyáltalán lehetőség arra, hogy a rendelkezésedre álló néhány hónap alatt kialakíts egy ilyen arculatot?

Azt hiszem, ennek a fesztiválnak sajnos nincs még igazán saját arca. Ám lehet, hogy ez egyelőre nem is baj. Ma azt kérdezte tőlem valaki, hogy a produkciókat szubjektív alapon válogattam-e össze. Elismerem, sok esetben valóban szubjektív alapon döntöttem, de attól tartok, hogy ez így történik minden más fesztiválnál is.

Amikor év elején átvetted a Budapesti Őszi Fesztivál művészeti vezetését, az idei program mekkora hányadát kaptad "készen"?

Körülbelül egy negyedét. A legtöbb lekötött projektet jónak találtam - mint például Steve Reich budapesti föllépését -; csak 1-2 olyan produkció volt, amelyet nem kívántam vállalni. A Fesztivál költségvetéséből egyébként az következik, hogy vannak produkciók, amelyeket teljes egészében mi finanszírozunk, és vannak, amelyeket társintézményekkel - mint MU Színház, Trafó stb. - közösen tervezünk meg. Ezeket az intézményeket a Fesztivál mintegy támogatja olyan projektek megvalósításában, amelyek beleillenek mind az adott intézmény, mind pedig a Fesztivál arculatába. Végül vannak olyan produkciók is, amelyeknél mi csak a lebonyolítás bizonyos elemeit végezzük el; ilyen például a "Kérdés a jövő évre" című, nagyon szép előadás a Merlin Színház Bohémia fesztiválján.

Említetted Steve Reich koncertjét; azt hiszem, nem nehéz megjósolni, hogy erre megtelik a Zeneakadémia. De vajon meg fog-e telni Franz Schmidt oratóriumára, a Hétpecsétes könyvre is?

Erre a nagyon fontos hangversenyünkre tizenkétezer szórólappal kívánjuk külön felhívni a figyelmet.

Úgy látom, igyekeztél a szükségből is erényt kovácsolni. Ezen azt értem, hogy nem általad kezdeményezett projektekhez is igyekeztél hozzáadni valamilyen sajátos többletet. Gondolok itt például a Lendvay Kamilló-operára...

Az Őszi Fesztivál örömmel vállalta, hogy megemlékezzék Lendvay Kamilló közelgő 75. születésnapjáról. Annál is inkább, mivel az eredetileg TV-operának írt Tisztességtudó utcalány itthon most először kerül színpadra. Az én többlet-ötletem az volt, hogy a darab színre állítását egy filmrendezőre, Mundruczó Kornélra bízzam, akinek filmes látásmódjában nem kevés zeneiséget vélek felfedezni.

Melyik az a produkció, amelyiket semmi esetre sem mulasztanál el?

Cie Bud Blumenthal táncestjét a Bárka Színházban. Bár ezt a nagyon érdekes és szép előadást külföldön már láttam, most újra meg fogom nézni. Azt hiszem, sokak számára tanulságul szolgálhat: miként tud két ember minden különösebb trükk, "effekt" és szcenika nélkül színpadon varázslatot teremteni.


Mesterházi Máté

  2003. Budapesti Fesztiválközpont Kht. Minden jog fenntartva.

english magyar