English





















Friss a sajtó!
Sajtószobánkban mostantól a folyamatosan megtalálhatók azok a cikkek, melyek a sajtóban a fesztiválról napvilágot láttak. A feltöltés folyamatos.
LILIOM - közönségtalálkozó
Hamburgban a nézők egy része sorokban hagyta el az előadást . Akik a 2-i vendégjátékot "kibírják", alőadás után beszélgethetnek Michael Thalheimer rendezővel.
Fotópályázat!
Fotópályázat a BÖF-ön, szép díjak!


Dorogman Hédi

Dorogman Hédi

Dorogman Hédi

Odrovics Szonja

Faludi Eszter



Vélemények a Fesztiválról ( cialis )
Tánc ( edcjm )
OFF programok ( earned income tax credit )
Színház ( lqgtq )




Pintér Béla és társulata: Gyévuska

2003-11-05 16:33:43


Részletek a társulat korábbi előadásairól szóló kritikákból

"A népi kultúra mint kiindulópont - mondhatnánk hevenyészve. De többről van itt szó. A közös archetípusok, a nagy vándormesék és jelképek felismeréséről, a kortársiasított néptánc érdemi erejéről s a napi gügyeségek stiláris állandósulásának remek arányú keveréséről. Az, hogy végig röhögünk, rendben van. De azért bőgni is lehet." (Budai Katalin, Criticai Lapok)

"Pintér komikum utáni kutatása azért is örvendetes, mert az előadás visszapörli a nevettetés becsületét. Ismét bebizonyosodik: nevetni csak komoly dolgokon, komoly elszánással érdemes. Teszi ezt az alternatív társulat a nevetés elértéktelenedése idején. Amikor dől a falból a milliókhoz sugárzott nyers vicc, anélkül, hogy megformálták, megfogalmazták volna, anélkül, hogy életből ismert típusokat alakítanának." (Molnár Gál Péter, Népszabadság)

"Pintér, aki nyájas terrorral játssza a fősehovista Gyurikát, egyszerű, célratörő, nyers színházat csinál. Világos a gondolat és a funkció. (...) A malícia tárgya az üdvösségpótlékot kínáló világi és egyházi üzlet, korunk rákfenéje. Egyre kevesebb színházi ember van, aki érdeklődést mutat valódi korproblémák iránt, s még kevesebb, aki nem manipulálja el saját halovány szándékát. A sehova kapuja grandiózus álművészkedések idején mer pöffeteg nagyképűség nélkül közvetlen, drasztikus és vulgáris lenni, színészben fogalmazni, s a hiúság vásárát (benne önmagát) iróniával szemlélni. Pintér azokhoz szól, akik hozzá hasonlóan élnek a városban, és olyan nyers, spontán örömmel vesznek részt az előadásban, amihez foghatót évek óta nem láttam." (Koltai Tamás, ÉS)

"Ez a vándormotívumokkal gazdagon átszőtt mese jórészt az antik sorstragédiák és a népballadák (a fiát föl nem ismerő anya történettípus) fel-felbukkanó elemeiből gátlástalanul építkező dél-amerikai teleregényeket juttathatja eszünkbe. Az abszurd alaphelyzetből kibomló cselekmény, melynek végkifejlete az ember tragikumra való képességét és méltóságát igazolja, Almodóvar vagy Bigas Luna jobban sikerült filmjeire emlékeztet. A mesetípus jellegzetessége, hogy számos asszociációs lehetőséget kínál." (Molnár Szabolcs, Színház)


A szerzőtől:

"...még ha tudom is, hogy honnan indul a történet, és hova érkezik, és ha van is némi tehetségem a cselekmény bonyolításához, akkor is alapvetően a társulat inspirál. Ugyanakkor, sokféle viszonyt, kapcsolatot lát az ember a hétköznapi életében, amelyek szintén ihletői ezeknek a színpadi helyzeteknek."
"Van néhány kritikus, akinek valószínűleg soha sem fogom belopni a szívébe magam. Ők effektív hülyének néznek, és csúnya dolgokat írnak rólunk. Kapunk azonban építő kritikákat is, amelyre az ember, ha érzi a jó szándékot, nyilván odafigyel."
(Részletek a Proics Lilla által készített interjúból)

Darvas Benedek zeneszerző koncepciója:

Munkatervezetem fő koncepciója egy leginkább Puccini világára emlékeztető operastílus szintézisbe hozása a negyvenes évek, azon belül a második világháborús idők magyar slágereivel, katonaindulóival és magyar nótáival. Mint ahogy azt a történet ismertetésében látják majd, a kort objektíven kívánom láttatni. Ha bele is andalodunk némely sláger édeskés búgásába, a következő pillanatban fel kell rázzon bennünket egy-egy könyörtelen akkord vagy futam. A történet tragikus végkifejletéhez közeledve egyre démonibb, sötétebb hatásra törekszem majd, a befejezés azonban terveim szerint optimista lesz (lásd a történetben: Tatjana Stholl és Halász százados váratlan szerelme).

Linkek:
A társulat - www.pbest.hu
Pintér Béla - www.szinhaz.hu/picaro/pinterbela.shtml
Nemzeti Színház - www.nemzetiszinhaz.hu

Kapcsolódó program
Pintér Béla és Társulata

  2003. Budapesti Fesztiválközpont Kht. Minden jog fenntartva.

english magyar