English





















Friss a sajtó!
Sajtószobánkban mostantól a folyamatosan megtalálhatók azok a cikkek, melyek a sajtóban a fesztiválról napvilágot láttak. A feltöltés folyamatos.
LILIOM - közönségtalálkozó
Hamburgban a nézők egy része sorokban hagyta el az előadást . Akik a 2-i vendégjátékot "kibírják", alőadás után beszélgethetnek Michael Thalheimer rendezővel.
Fotópályázat!
Fotópályázat a BÖF-ön, szép díjak!


Dorogman Hédi

Dorogman Hédi

Dorogman Hédi

Odrovics Szonja

Faludi Eszter



Vélemények a Fesztiválról ( cialis )
Tánc ( edcjm )
OFF programok ( earned income tax credit )
Színház ( lqgtq )






ÍRÁSOK
LOOMING

2003-10-23 16:27:09


Hiroaki Umeda, fotográfusból lett táncos korát meghazudtoló érettséggel, saját kiforrott mozgásrendszerével, ösztönösen táncol. Tánca kísérletezés, a korlátok tágítása, az emberi test hajlékonyságának, rugalmasságának próbatétele.

Amint kilép a színpadra felismerem, hogy már az előző este is láttam, az első sorból nézte végig honfitársai előadását, már akkor felfigyeltem lebilincselő kisugárzására. Tegnap este viszont jó volt látni, Anouk van Dijk és a Nomade-s társulat tagjait is a közönség sorai között. Úgy tűnik, ez egy olyan műfaj ahol a táncosok érdeklődnek egymás munkája iránt.
Hiroaki Umeda, fotográfusból lett táncos korát meghazudtoló érettséggel, saját kiforrott mozgásrendszerével, ösztönösen táncol. Tánca kísérletezés, a korlátok tágítása, az emberi test hajlékonyságának, rugalmasságának próbatétele. Mozgása során mintha minden egyes izületét, végtagját, testrészét egymástól teljesen függetlenül tudná vezérelni, mozgatni.

Előadása során emberfeletti teljesítményről tesz tanúbizonyságot. Olyan intenzitással és átéléssel táncolja végig a 45 percet, mintha egy felfokozott, transzközeli állapotban, totális befeléforduló figyelemmel és összpontosítással egy szertartást, vagy rítust táncolna el. Koreográfiája olyan tudatos, elemei olyan átgondoltak , olyan mély meggyőződéssel táncol, hogy az embernek az az érzése, hogy nem is lehetne másképp.

Az egész előadást a brutális japán egyszerűség jellemzi. Lényegretörő. Ereje a tánc különlegességében és kisugárzásában rejlik. Nincs jelmez, csak elszórva világítja meg a színpadot egy-egy fényforrás. Van, hogy szinte teljes sötétségben mozog, csak sejtjük, érezzük, ahogyan csavarodik a teste. Fekete egyszerű ruhájából kivillannak kézfejei, magukhoz vonzzák a tekintetet. Mégis kihasználja az elenyésző fényt, amely általában nem őrá irányul. A szűrt fény a tér egy-egy szegletéből világít, lenyűgöző ahogy olykor csak az arcélén megcsillanó fény jelzi pozícióját és mozdulatait.

Mozdulatai apró görcsös rándulások, kézfej tördelés, tekergés, hullámzás láncolatai. Testét csavarja, karjait lendíti, majd légiesen tipeg, kezével szeletel, szteppel, megfontol, puha léptekkel tovább áll.Fejét engedi előre-hátra bicsaklani, mint egy tehetetlen, de mérhetetlen súlyú golyót, az ember szinte várja, hogy mikor roppan össze a nyaka a súly alatt.Néha szédítő iramot diktál, transz-szerű állapotban, nyughatatlanul mozog, nem hallunk mást, csak szaggatott levegővételét, majd lecsillapodik, légzése megnyugszik.Hátrasétál a falhoz, testét neki támasztja, csupán fekete karjai mozognak, mint egy polip csápjai. Bármit is csinál, mozdulatai olyan gördülékenyen folynak egymásba, mint a tenger hullámai. Lazításként néha körbesétálja a teret, de látszik, hogy ez se céltalan betét. Olyan ember, akinek még ezt a hétköznapi mozdulatsorát is lenyűgöző nézni. Határozott, lendületes, magabiztos, tisztában van az erejével.

A klasszikus balettből levezetett elemek, a kortárs tánc és a hip-hop, különösen az electric-boogie elemei egyaránt fellelhetők sajátos mozdulataiban, de alkalmaz tai-chiba illő, légies, lágy mozdulatokat is, illetve egy szabadulóművész mutatványába illő csavarodásokat is. A végeredmény egy teljesen egyedülálló, megbabonázó mozgáskultúra. A néző hipnotizálódik, keresi a megfejtést, próbálja előrevetíteni a következő mozdulatot. Az előadás végén nincs katarzis, se elcsendesedés, egyszerűen csak vége. Nem szabja meg a kereteket. Kilép a szerepből, mosolyog, meghajol és fogadja a tapsot.

Kapcsolódó program
Kortárs Japán estek (J) A programról van cikk

Hajgató Sára további írásai
and then we have to kill it
Vérfürdő, markológép, buta techno - avagy kivégzés japán módra
Vér videó vizualitás- interjú Tanno Ken'ichivel
MK-Mit keresnek ezek itt?
Hőlégballon, Humor, Halveszély
Álomvilág és Vetített kép

  2003. Budapesti Fesztiválközpont Kht. Minden jog fenntartva.

english magyar